AI stöder arbetet
Artificiell intelligens är stödintelligens, sade en föreläsare vid en AI-utbildning. Den slående utsagan stannade i minnet.
Generativ eller kreativ AI är trots namnet inte särskilt kreativ eller intelligent, åtminstone inte på samma sätt som människan. Däremot kan den blixtsnabbt skapa svar på basis av det material den fått. Den skapar eller inser inget nytt, utan kräver alltid mänsklig styrning.
När jag får en lång rapport från ministeriet och snabbt borde hitta huvudpunkterna, så fixar AI:n det. När jag får en text som behöver förbättras kan jag igen vända mig till min assistent. Sällan ber jag AI:n producera text, för det gör jag bättre själv. Däremot ber jag om hjälp med idéutveckling: "Jag planerar ett evenemang för grupp X. Syftet är Y. Vad borde jag beakta?”
I kommuner och välfärdsområden, liksom i andra organisationer, går förändringen i varierande takt. Pionjärerna utvecklar strategiskt användningen av AI, utbildar personalen upp till högsta ledningen och tillhandahåller verktyg.
För arbetsgivarna är det stora löftet att AI effektiverar arbetet och rutinuppgifterna. AI kan också öka arbetstillfredsställelsen och få personalen att stanna, vilket exemplet Västra Nyland visar.
8.11.2024