Ledarskap handlar om kommunikation
Det talas mycket om gott ledarskap, vilket skapar förväntningar. Vad innebär gott ledarskap?
När jag läste intervjuerna med Johanna Luukkonen, stadsdirektör i Hyvinge, och Mia Lappalainen, rektor vid Uleåborgs konstskola, insåg jag att ett svar är lyckad kommunikation. Att leda är till stor del kommunikation och interaktion: en bra ledare kan beskriva och motivera sitt sätt att leda, göra målen begripliga för andra och lösa kriser genom interaktion.
Ibland uppfattas smidig kommunikation som en egenskap man har eller inte har. Det är ett tankefel. En del kan vara utåtriktade till sin natur, men det har bara lite att göra med god kommunikation. Tystlåtna kan till och med vara bättre på att kommunicera än pratsamma. Aktivt lyssnande hör också till god kommunikation.
Kommunikations- och interaktionsfärdigheter, liksom många andra viktiga metafärdigheter i arbetslivet (s. 38), är färdigheter man lär sig och där alla kan utvecklas. Ingen av oss föds med en verktygslåda för kommunikation under armen. Var finns den organisation som har råd att inte utveckla en så viktig kompetens?
17.2.2023