Pointti!
5
/2024

Teksti: Jaana Näsänen, kehittämispäällikkö

Millainen tekoälystrategia teillä on?

Tekoäly ei ole vain teknologia tai työkalu. Se on uusi ­työnteon tapa.

Jaana Näsänen

Kenen tehtävä sinun organisaatiossasi on pohtia, miten työn arkea helpotetaan, miten saadaan lisää resursseja ja uusia näkökulmia tai millainen visio organisaatiossa on ja miten sinne päästään?

Niinpä. Se ei ole yksinomaan it-osaston heiniä. Tekoälyssä on teknologian ohella kyse työn muutoksen johtamisesta. Henkilöstöjohtamisesta.

KT:n helmikuussa tekemässä kyselyssä generatiivisen tekoälyn käyttö HR:ssä oli tavallisesti kiinni ihmisen omasta aktiivisuudesta. Tekoälyn avulla helpotettiin ja nopeutettiin esimerkiksi tekstin tuottamista tai se valjastettiin sparrailukaveriksi. Muutamat organisaatiot miettivät ­tekoälyn hyödyntämistä kokonaisvaltaisemmin.

Ilahduttavaa oli, että kyselyn mukaan tekoälyn käyttöön kannus-­tettiin tarjoa­malla maksullisia sovelluksia. Näin saatiin ­nopeammin ja ­parempia rekrytointi-ilmoituksia, ­henkilöstökyselyjä, ­esitys-materiaaleja ja kokousmuistioita. Nyt tekoälyn käyttö on varmasti jo kyselyn ajankohdasta monipuolistunut.

Tekoälyssä huolta aiheuttavat vinoumat. Kun ­tekoälyjärjestelmä koulutetaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta epä­tasapainoisella aineistolla, se vahvistaa stereotypioita ja ­antaa tiettyjä ryhmiä suosivia ja toisia syrjiviä ehdotuksia. Samaa ­ongelmaa on tosin tunnistettu myös ihmisen työssä, ­esimerkiksi rekrytointiprosessissa.

Ehkä näemme tulevaisuudessa tekoälyjärjestelmiä, jotka ­eivät ­toista ihmisten tekemiä vinoumia tai luo uusia vaan pystyvät poista­maan tiedostamatonta syrjintää. Niin tai näin, ihmisen teh­tävä on huolehtia eettisyydestä, oppia tiedostamaan omat ja tekoälyn vinoumat ja tekemään päätöksiä vastoin näitä vinoumia.

Tekoäly ei voi tehdä päätöksiä siitä, kuka rekrytoidaan tai ­kenelle maksetaan mitäkin palkkaa. Ihmisen tulee jatkossakin ­tehdä päätökset, jotka edellyttävät eettisyyttä ja inhimillistä harkintaa.

Tekoälyn tuoma muutos työelämään vaatii enemmän strategista ajattelua ja vähemmän sivusta seuraamista.

Oma lukunsa on se, että jokainen oppii käyttämään tekoälyä, tekemään oikeanlaisia kysymyksiä ja ajattelemaan työntekoa ­paremmin. Organisaatio voi mahdollistaa tätä yksilön prosessia.

Toinen asia on organisaation tekoälystrategia. Siihen kannattaa henkilöstöjohtamisen ammattilaisten mennä mukaan. Säännöt ja tietoturvasta huolehtiminen ovat välttämättömiä. ­Toivottavasti ne ­eivät jää missään organisaatiossa ainoaksi tekoälyyn ­liittyväksi linjauk­seksi. Strategiaa on miettiä, mihin halutaan mennä ja ­miten tekoälyn ­kanssa sinne päästään työn muutosta johtamalla. 

 

Tutustu kyselymme tuloksiin>

8.11.2024