Työelämän kehittäminen
3
/2024

Yhä useampi oppilas tarvitsee tukea – Peruskoulut haluavat keskittyä perustaitojen opettamiseen

Opettajat, rehtorit ja muut asiantuntijat haluavat keskittyä opettamaan perusasioita, kuten lukemista, kirjoittamista, laskemista ja opiskelutaitoja. Yhä useampi oppilas saa tehostettua tai erityistä tukea oppimiseen.
 

  • Vuonna 2022 tehostettua tukea sai 13,9 prosenttia ja erityistä tukea 9,7 prosenttia koululaisista.
  • Peruskouluissa tarvitaan työrauhaa ja aikaa oppilaiden kohtaamiselle.
  • Digihärpäkkeitä tulisi käyttää vain silloin, kun siitä on opetukselle selvästi hyötyä.

Peruskoulut suuntaavat perusasioihin, selviää Työn murros -raportista 4/2024. 

Perustaidot nousevat arvoonsa

Työn murroksen kyselyyn osallistuneet opettajat, rehtorit ja muut asiantuntijat haluavat keskittyä opettamaan perusasioita, kuten lukemista, kirjoittamista, laskemista ja opiskelutaitoja.

Vastaajat toivovat kouluille työrauhaa, eivät suuria mullistuksia. Kirjaamisvelvoitteita halutaan vähentää. Myös oppilaiden kohtaamiselle tarvitaan aikaa.

Inkluusio ja tuentarve ovat yleistyneet

Tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat yhä useammin tavallisissa luokissa. Avuntarvitsijoiden määrä on kasvanut. Vuonna 2022 tehostettua tukea sai 13,9 prosenttia ja erityistä tukea 9,7 prosenttia koululaisista.

Työn murroksen seurantakyselyyn vastanneet pitivät inkluusiota hyvänä asiana. Huono puoli on, että riittävät resurssit eivät aina seuraa lasten mukana.

Digitalisaatio tuo hyötyjä ja haittaa

Älylaitteet heikentävät oppilaiden keskittymistä ja työrauhaa tunneilla. Digihärpäkkeitä tulisi käyttää vain silloin, kun siitä on opetukselle selvästi hyötyä.

Avuntarvitsijoiden määrä on kasvanut. Vuonna 2022 tehostettua tukea sai 13,9 prosenttia ja erityistä tukea 9,7 prosenttia koululaisista.

Vuorovaikutuksen merkitys kasvaa

Opettajat ja muut koulun aikuiset tekevät yhä enemmän yhteistyötä. Pari- ja yhteisopettajuus ovat lisänneet suosiotaan.

Jokainen tarvitsee positiivista palautetta ja onnistumisen kokemuksia. Kaikki haluavat nähdä oman potentiaalinsa ja uskoa tulevaan.

Kohtaamiset oppilaiden, huoltajien ja toisten ammattilaisten kanssa tuotiin esille onnistumisina.


Mikä työn murros?

KT ja alan pääsopijajärjestöt seuraavat työn murrosta eri ammattialoilla ja teemoissa. Työn murroksen seurantaraportteihin on koottu seurannan tuloksia. Lisäksi seurannan keskeiset tulokset tiivistetään helppolukuisiin tietokorttiin.

7.10.2024