Voisiko kannustavuutta lisätä valtion rahoitukseen?
Julkisten toimijoiden rahat ovat vähissä, ja palveluita pitäisi parantaa. Taloustieteilijät usein suosittelevat kannustimien muuttamista. Voisiko osa valtionrahoituksesta kohdentua sen perusteella, mitä halutaan saada aikaiseksi?
Valtion rahoituksen taustalla on ajatus, että valtio säätää kunnille ja hyvinvointialueille tehtäviä ja antaa rahoituksen näiden hoitamiseksi. Paremman lopputuloksen saamiseksi filosofiaa voisi täydentää lisäämällä porkkanoita.
Esimerkiksi kuntien verotulojen tasauksessa ei huomioida tuulivoimaloita, millä on kannustettu vihreän siirtymän edistämiseen. Pistemäisessä tuessa on omat erikoisuutensa, ja osa kunnista hyötyy toisten kustannuksella. Esimerkin mukaisesti valtion rahoitusta voidaan kuitenkin käyttää tavoiteltavien asioiden edistämiseen.
Mielestäni on syytä pohtia, voisiko kuntien valtionosuuksia käyttää ilmastonmuutoksen ehkäisemisen lisäksi muidenkin isojen ongelmien ratkaisemiseen. Romahtanut syntyvyys tekee hyvinvointiyhteiskunnasta ja sosiaalivakuutusjärjestelmästä mahdottoman ylläpitää. Pitäisikö kuntia kannustaa edistämään perheellistymistä ylikompensoimalla kuntien valtionosuuksissa lapsista ja nuorista syntyviä kuluja?
Kuntien valtionosuusjärjestelmää uudistetaan parhaillaan. Uusi järjestelmä tehdään kustannusneutraalisti, joten toisen lisäeurot ovat toiselta pois. Jakojärjestelmä on altis poliittisille ambitioille. Suomessa moni päättäjä toimii useilla poliittisen päätöksenteon tasoilla, joilla voi olla keskenään ristiriitaisia tavoitteita.
Toisin kuin enimmäkseen veroina tulonsa keräävät kunnat, hyvinvointialueet saavat koko rahoituksensa valtiolta. Hyvinvointialueet saivat aloittaessaan hoitaakseen lakisääteisiä tehtäviä, joihin myönnetty rahoitus ei riittänyt. Jos kuluja on mahdotonta sopeuttaa riittävästi, hyvinvointialueen on rikottava joko lakisääteiset velvoitteet tai budjetti. Tällä hetkellä näemme sekä syviä alijäämiä että laittoman pitkiä jonoja palveluihin.
”Porkkanat voisivat kannustaa perusasioiden saavuttamiseen.”
Nykyinen rahoitusmalli on vaikeuksissa, kun lähtötilanteessa rahat eivät riitä, kulut nousevat nopeammin kuin tulot ja työvoimapula vaikeuttaa kustannusvaikuttavuuden lisäämistä. Uusien toimintatapojen käyttöönotto on hidasta suhteessa alijäämien kattamisvelvoitteeseen.
Rahojen loppuessa hyvinvointialue joutuu arviointimenettelyyn. Lopullisena uhkana oleva alueiden yhdistäminen ei kuitenkaan lyhyellä aikavälillä säästä, vaan aiheuttaa lisäkustannuksia muun muassa ICT-järjestelmien ja palkkojen yhdenmukaistamisen vuoksi.
Mielestäni valtio voisi ohjata hyvinvointialueita tavoitteisiin sidotuilla porkkanoilla. Valtiolla oli heittää yksityisille terveysjäteille puoli miljardia euroa Kela-korvausten kautta hoitoonpääsyn parantamisen nimissä. Rahaa olisi voitu käyttää niinkin, että olisi palkittu hyvinvointialueita hoitojonojen lyhentämisestä. Järjestely olisi parantanut kansanterveyttä kustannustehokkaasti ja kannustanut etsimään synergiaetuja yksityisen ja julkisen välillä sekä hyvinvointialueiden kesken.
Järjestelmän kehittämiseen kannattaisi kokeilla rahallisia kannustimia, joissa maksettaisiin toivotuista lopputuloksista. Kun terveyspalvelujärjestelmän yksi tarkoitus on vähentää sairastamisen aiheuttamia kustannuksia, hyvinvointialueita voisi palkita rahallisesti siitä, jos sairaslomapäivät ja työkyvyttömyys vähenisivät. Sillä saataisiin enemmän veroeuroja kansantalouteen.
Rahalliset porkkanat voisivat kannustaa perusasioiden saavuttamiseen. Koulutusjärjestelmän tarkoitus on parantaa oppimistuloksia ja terveyspalvelujärjestelmän terveyttä. Olisi loogista palkita näiden tavoitteiden saavuttamisesta.
17.9.2024