Tekoälyopas on tulossa opetukseen ja kasvatukseen, koska tukea tekoälyn käyttöön on kaivattu kentällä
KT korostaa, että on tärkeää tarjota tukea tekoälyn käyttöönotossa, sillä nopea kehitys vaatii ajantasaista osaamista.
Opetushallitus ja ministeriö tekevät parhaillaan kansallista tekoälyn tukimateriaalia varhaiskasvatukseen ja kouluihin, koska opetuksen ja kasvatuksen järjestäjät ovat toivoneet apua tekoälyn käsittelyyn työssään.
Tukimateriaali koskee tekoälyn käyttöä varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa, lukioissa, ammatillisessa koulutuksessa sekä vapaassa sivistystyössä eli esimerkiksi kansanopistoissa.
Materiaalin ensimmäiset osat julkaistaan loppuvuodesta 2024 ja loput siitä vuoden 2025 alkupuolella. Tukimateriaali sisältää suosituksia ja lainsäädäntöä tekoälyn käytöstä.
Opas tehdään yhteistyössä
Tekoälyyn liittyvää tukimateriaalia laaditaan yhteistyössä varhaiskasvatus-, opetus- ja ohjaushenkilöstön, rehtorien, lasten, oppilaiden, huoltajien, tutkijoiden sekä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Tukimateriaalin tavoitteena on kasvattaa tekoälyyn liittyvää ymmärrystä sekä tukea tekoälyn vastuullista ja turvallista käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Opas liittyy hallitusohjelmaan kirjattuun peruskoulun tulevaisuustyöhön sekä digitaalisten perustaitojen edistämiseen.
Tukimateriaali on ajankohtainen myös EU:n tekoälyasetuksen takia, joka on astunut voimaan 1.8.2024. Sen tavoitteena on edistää tekoälyn vastuullista käyttöönottoa EU:ssa.
KT kannattaa tuen tarjoamista
KT on jättänyt lausuntonsa asiasta ja korostaa, että on kansallisesti tärkeää tarjota kunnille ja koulutuksen järjestäjille tukea tekoälyn käyttöönotossa. Digitaalinen kehitys on nopeaa ja vaatii myös jatkuvaa osaamisen päivittämistä.
Henkilöstön täydennyskoulutus on tekoälyn osalta oleellista. KT:n mielestä opetushallituksen tulisi ottaa aktiivinen rooli täydennyskoulutuksen edistämisessä, sillä vastuu ei voi jäädä pelkästään kuntien ja kunkin koulutuksen järjestäjän harteille.
Koulutuksen järjestäjät tarvitsevat ajantasaista tietoa ja tukea tekoälyn käytöstä. KT muistuttaa, että tekoäly ei ole vain teknologiaa, vaan sillä on merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia, erityisesti demokratiaan ja sananvapauteen.
Uhkina tekoälyn käytössä ovat muun muassa valheellisen tai vinoutuneen tiedon leviäminen ja sosiaalinen kuplautuminen. Uhkana on myös, että koulutuksen järjestäjien mahdollisuuksia käyttää tekoälysovelluksia rajoitetaan liiaksi samaan aikaan, kun oppilaat hyödyntävät pidäkkeettömämmin saatavillaan olevia tekoälysovelluksia ja viettävät vapaa-aikaansa tekoälyohjatussa somessa.
KT myös kasoo, että koulutuksen järjestäjien tulee vaatia järjestelmien toimittajilta luotettavaa analyysia algoritmien mahdollisista vinoumista. EU:n tekoälyasetus tarjoaa raamit tekoälyn vastuulliselle käytölle myös koulutussektorilla. Asetus korostaa työntekijöiden tekoälyosaamisen kehittämistä.
Kunnat tarvitsevat rahaa koulutukseen
KT huomauttaa, että tekoälyn tehokas hyödyntäminen edellyttää laajaa koulutusta ja kunnille tulisi osoittaa rahoitusta tähän tarkoitukseen.
Myös yhteistyötä tarvitaan eri toimijoiden, kuten ministeriöiden, koulutuksen järjestäjien ja kuntien välillä, jotta tekoälyn käytön riskit ja mahdollisuudet voidaan hallita tehokkaasti. Tekoälyn mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää laajaa osaamista, jatkuvaa koulutusta ja kansallista yhteistyötä.
Yhteistyötä tarvitaan
Koulutuksen järjestäjät eivät voi yksin vastata tekoälyn tuomiin haasteisiin, vaan ne tarvitsevat tukea ja selkeitä suuntaviivoja. KT korostaa, että ilman yhteistyötä ja riittäviä resursseja on vaarana, että tekoälyn tuomat hyödyt jäävät saavuttamatta ja riskit kasvavat.
KT muistuttaa, että tekoälyn käytössä tietosuojalainsäädäntö on keskeistä. Koulutuksen järjestäjien on huolehdittava siitä, että tekoälyä käytetään vastuullisesti ja tietosuoja huomioiden.
8.11.2024