Lainsäädäntö
5
/2024

Teksti: Eveliina Ryynänen, työmarkkinajuristi

EU:n ensimmäinen kattava tekoälyasetus koskee Suomea

EU:n uusi tekoälyasetus astui voimaan elokuussa. Asetus pannaan täytäntöön vaiheittain 2.8.2026 mennessä.

Kuva, jossa sormi ja tieteiskuvioita.

1. Mistä säädellään?

Tekoälyasetuksen tavoitteena on varmistaa, että tekoälyjärjestelmät eivät ­vaaranna ihmis­ten terveyttä, turvallisuutta tai perus­oikeuksia.

Tekoälyjärjestelmät luokitellaan neljään riskitasoon, joita ovat vähäinen riski, rajallinen riski, johon liittyy avoimuusvelvoitteita, suuri riski ja kielletyt käytännöt. Eri riskitasot merkitsevät eritasoista säätelyä.

Esimerkiksi sosiaalinen pisteytys ja biometrinen luokittelu kielletään ­asetuksessa. Suuririskisiin tekoälyjärjestelmin kuuluu teko­älyteknologia, ­jota käytetään työllisyyteen, työntekijöiden hallintaan, opetukseen, kriittiseen infrastruktuuriin tai keskeisiin julkisiin palveluihin. Tekoälyjärjestelmistä on jatkossa oltava muun ­muassa yksityiskohtainen dokumentaatio ja asianmukaiset valvontatoimenpiteet.

Tekoälyasetus mahdollistaa vähäriskisen tekoälyn vapaan käytön. Esimerkiksi roskapostisuodattimet ja käännöstyökalut eivät kuulu sääntelyn piiriin, mutta niidenkin riskit on arvioitava.

 

2. Mitä tarkoittaa käytännössä?

Ensin tulisi arvioida, onko kyse ­sellai-sista järjestelmistä, jotka kuuluvat teko-älyasetuksen piiriin. Sitten on ­selvitet-tävä, ­mihin riskikategoriaan järjes­telmä ­kuuluu. ­Tämän jälkeen tulisi ­tarkastella, millä ­tavalla teko­älyä käytetään. Jos ­tekoälyä hyödynnetään vain ihmisen päätöksenteon ­tukena eikä sillä ole merkittävää vaikutusta päätöksiin, sen käyttöä ei ­luokitella suuririskiseksi.

Avoimuusvelvoitteiden ­keskeinen periaate on, että henkilön on ­oltava tietoinen siitä, jos hän asioi ­tekoälyn ­kanssa tai jos ­sisältö on tuotettu ­tekoälyn avulla.

Kiellettyjen tekoälyjärjestelmien ­osalta kieltoa sovelletaan kuusi kuukautta lain voimaanastumisen jälkeen. Yleiskäyttöisiä tekoälyjärjestelmiä koskevat säännöt astuvat voimaan 12 kuukautta lain voimaantulon jälkeen, kun taas korkean riskin järjestelmille ­annetaan 36 kuukautta aikaa noudattaa vaatimuksia. Säännösten noudattamatta jättämisestä voi seurata merkittäviä sakkoja.

 

Mitä odotettavissa seuraavaksi?

Organisaatiot voivat hyödyntää ­meneil-lään olevan siirtymäajan valmistautuakseen tekoälyasetuksen vaatimusten täyttämiseen.

Nyt tulisi tarkastella, miten ­nykyiset käytännöt vastaavat asetuksen vaatimuksia ja miten tekoälyä koskeva sääntely tulee huomioida jokapäiväisessä työssä. Valmistautuessa teko­älyasetuksen velvoitteisiin on hyvä hyödyntää organisaation tietosuoja-­asiantuntijoita.

Euroopan komissio laatii ­tarkempia toimintaohjeita ja mallipohjia ­orga­-nisaatioiden hyödynnettäväksi. Suo­messa on käynnistetty työ­ryhmä, ­joka valmistelee asetuksen kansallista täytäntöönpanoa koskevaa lainsäädäntöä.

Arvioita ­siitä, milloin tietoa kansal­lisista lainsäädäntömuutoksista ­olisi odotettavissa, ei ole vielä tiedossa. Teko­älysäädöksen noudattamista valvova viranomainen on kuitenkin nimitettävä 2. elokuuta 2025 mennessä.

Tämänhetkisen arvion mukaan ­tekoälyjärjestelmien valvontaa koskevat lakimuutokset tulisivat hallituksen käsittelyyn keväällä vuonna 2025.

Samalla kun odotamme ­tulevaa kansallista lainsäädäntöä, yksi ­tule-vista mahdollisista EU:n tekoälyä koske­vista ­sääntelykokonaisuuksista on työelämän tekoälydirektiivi, joka käsittelisi tekoälyn käyttöä erityi­sesti ­työelämässä. EU:n komissio valmistelee kyseistä direktiiviä, mutta hankkeen etenemisestä ei ole vielä tässä vaiheessa varmuutta.

8.11.2024